Ikona rosyjska antyk basma 12 świąt XIX wiek
Ikona rosyjska antyk basma '12 świąt' XIX wiek, wielkość 44x36,5 cm.
Dwanaście wielkich świąt roku liturgicznego, które tworzą zapowiedź wiary Kościoła. Ich interpretacje ikonograficzne są zawsze przed oczami wiernych umieszczone jako stała katecheza liturgiczno-biblijna w pierwszej linii ikonostasu.
Niektóre z tych świąt są celebrowane w ustalonym dniu: Narodziny Maryi (8 września), Podniesienie Krzyża (14 września), początek Wielkiego Tygodnia, Wniebowstąpienie i Zielone Świątki.
Od XVIII w...
Informacje i Charakterystyka
Ikona rosyjska antyk basma '12 świąt' XIX wiek, wielkość 44x36,5 cm.
Dwanaście wielkich świąt roku liturgicznego, które tworzą zapowiedź wiary Kościoła. Ich interpretacje ikonograficzne są zawsze przed oczami wiernych umieszczone jako stała katecheza liturgiczno-biblijna w pierwszej linii ikonostasu.
Niektóre z tych świąt są celebrowane w ustalonym dniu: Narodziny Maryi (8 września), Podniesienie Krzyża (14 września), początek Wielkiego Tygodnia, Wniebowstąpienie i Zielone Świątki.
Od XVIII wieku, przede wszystkim w Rosji, rozwinęły się niektóre schematy ikonograficzne, które zbierały w jeden wizerunek cykl 12 świąt, wprawiając w ruch okrężny wokół wizerunku Wielkanocy (która to nie zostaje umieszczona w nim, lecz jako 'matka wszystkich świąt' jest jego jakby syntezą i dopełnieniem). Niemniej w tych kompozycjach nabiera szczególnego charakteru środkowa scena, w której zgrupują się różne elementy, które tłumaczą teologiczno-biblijne przesłanie Wielkanocy: zejście do piekieł Jezusa, procesja błogosławionych do Raju, przy którego drzwiach stoi dobry złodziej, zmartwychwstanie Chrystusa z grobu, pojawienie się nad jeziorem Tiberiade.
Opis ikonograficzny 12 Świąt:
1. Narodziny Maryi,
2. Ofiarowanie Maryi w świątyni,
3. Zwiastowanie,
4. Narodziny Jezusa,
5. Ofiarowanie Jezusa w świątyni,
6. Chrzest,
7. Wjazd do Jerozolimy,
8. Transfiguracja,
9. Wniebowstąpienie,
10. Trójca Starego Testamentu,
11. Podniesienie krzyża,
12. Zaśnięcie Maryi.
W środkowej części Zejście do piekieł i zmartwychwstanie Chrystusa (Wielkanoc).
Pochodzenie: Yaroslav (Rosja)
Technika: tempera jajowa
Materiały: drewno, lewkas, basma
Wielkość: 44x36,5 cm
Epoka: XIX wiek
Ikona posiada certyfikat gwarancji i oryginalności z ekspertyzą zredagowaną przez ekspertów z Ministerstwa Kultury w Rosji oraz dokumenty do wywiezienia.