W poniedziałek po Pięćdziesiątnicy obrządek rzymski czci Maryję Matkę Kościoła. Oto, jak narodziło się to święto
Maryja z Nazaretu nie tylko szczyci się prymatem Matki Jezusa. W chwili, gdy tę skromną dziewczynę wybraną przez Boga odwiedził Anioł i zgodziła się nieść w swoim łonie i na swoich ramionach straszny i cudowny ciężar, który miała przyjąć, stała się Matką Boga i matką każdego mężczyzny. W Dzieciątku przedstawionym w jej ramionach na niezliczonych obrazach i figurach, które zdobią historię sztuki i ludzkości, każdy mężczyzna rozpoznaje i odkrywa na nowo potrzebę uczucia i ochrony, nieskończone pocieszenie matczynego uścisku, który niczego nie żąda i daje wszystko, bez powodów, bez pytań, bez gwarancji, tylko z miłości. Ale nie chodzi tylko o identyfikację Maryi jako Matki wszystkich matek. Istnieje wiele świąt maryjnych poświęconych Maryi, w jej różnych deklinacjach, ze wszystkimi przypisywanymi jej tytułami maryjnymi. W szczególności 1 stycznia obchodzimy święto Najświętszej Maryi Panny Matki Bożej, ale od 2018 roku obchodzone jest również specjalne święto upamiętniające Świętą Maryję Matkę Kościoła. Jest to w istocie święto Maryi Matki Kościoła, ustanowione przez papieża Franciszka w 2018 roku, które przypada w poniedziałek po Pięćdziesiątnicy.
Tytuły Maryjne: czym są i ile jest imion poświęconych Maryi
Tytuły Maryjne: wszystkie określenia, którymi czczona jest Maryja, Matka Jezusa. Ale ile jest Tytułów Maryjnych? Skąd pochodzą?
Jak narodziło się święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła
Już w listopadzie 1964 roku, podczas Soboru Watykańskiego II, papież Paweł VI nadał Maryi Pannie następujący tytuł: Matka Kościoła, Mater Ecclesiae. To znaczy Matka całego ludu chrześcijańskiego, „zarówno wiernych, jak i pasterzy, którzy nazywają Ją najmiłującą Matką” (Mater Ecclesiae 1965, 1, s. 5).
W 1975 r. do Mszału Rzymskiego wprowadzono mszę wotywną ku czci Najświętszej Maryi Panny, Matki Kościoła, a z woli papieża Jana Pawła II w 1980 r. tytuł maryjny Najświętszej Maryi Panny, Matki Kościoła został wpisany do Litanii Loretańskiej, błagań kierowanych do Boga i Maryi Panny, odmawianych podczas Różańca, które powstały w Świętym Domku w Loreto.
W 1997 r. w Katechizmie Kościoła Katolickiego pojawił się również akapit zatytułowany „Maryja – Matka Chrystusa, Matka Kościoła”.
W końcu w marcu 2018 r. papież Franciszek zadekretował obowiązek obchodzenia liturgicznego wspomnienia Maryi, Matki Kościoła w poniedziałek po Zesłaniu Ducha Świętego.
Objawienia Maryjne na świecie: 10 najważniejszyc
Liczne imiona, którymi chrześcijanie zwracają się do Madonny, w dużej mierze wywodzą się z licznych objawień maryjnych na świecie…
Ale historia konsekracji tego święta jest długa i ma swoje początki w czasach starożytnych, w szczególności w strasznym dniu, kiedy u stóp krzyża udręczona matka płakała nad losem swego niewinnego Syna skazanego na śmierć za grzechy ludzi, a ten Syn, nawet w ostatniej chwili agonii, postawił dobro swojej matki i wszystkich ludzi ponad swoje własne, powierzając jej nowego syna, aby się nim opiekowała i aby On się nim opiekował. Mówimy oczywiście o Ewangelii Jana, kiedy Jezus prosi Madonnę, aby uważała swojego ulubionego apostoła za syna, a samego Jana, aby opiekował się Maryją, jakby była jego matką: „Niewiasto, oto syn Twój!”. A potem: „Oto Matka twoja!” (J 19, 25). Dlaczego przypada w poniedziałek po Pięćdziesiątnicy
Rewolucyjne znaczenie epizodu ewangelicznego, o którym opowiada Jan, jest ogromne i zainspirowało wielkich teologów i ojców Kościoła, takich jak św. Augustyn i św. Leon Wielki, do refleksji i pisania o podwójnej roli Maryi, Matki Kościoła i Maryi, Matki Boga, która znajduje swoje największe święto u stóp krzyża na Kalwarii. Święty Augustyn definiuje Maryję jako matkę członków Chrystusa, podczas gdy Leon Wielki potwierdził już znaczenie Maryi jako Matki Kościoła, uznając w narodzinach Jezusa narodziny samego Kościoła, a w konsekwencji w Maryi, która rodzi Głowę Ciała, którego chrześcijanie są członkami, Matkę Kościoła. Zostało to stwierdzone w ósmym rozdziale Lumen Gentium (Światłość pogan), drugiej z czterech konstytucji Soboru Watykańskiego II.
Przyjmując Jana za syna, Maryja przyjmuje również wszystkich Apostołów, wybranych przez Jezusa jako nosicieli Jego Słowa, i wraz z nimi przewodniczy narodzinom Kościoła w dniu Pięćdziesiątnicy. Pamiętajmy, że czterdzieści dni po Wniebowstąpieniu Jezusa do Nieba, Maryja i Apostołowie spotkali się w Jerozolimie, aby świętować Szawuot, rodzaj święta plonów w tradycji żydowskiej (Dzieje Apostolskie 2:1-11). Podczas gdy modlili się razem, zostali zaskoczeni ogłuszającym rykiem, a Duch Święty w postaci języków ognia zstąpił z nieba, aby lizać głowy wszystkich obecnych. Nagle wszyscy Apostołowie odkryli, że mogą mówić wszystkimi językami świata i to jest moment, w którym rozpoczęła się ich ekumeniczna misja i, pod każdym względem, stworzenie Kościoła. Duch Święty ożywia Kościół, jest ostatnim darem Chrystusa dla Jego Matki i Jego najwierniejszych przyjaciół, którzy, obdarzeni tą boską siłą, są w stanie przemienić się w członków Jego mistycznego ciała. I czuwać i chronić, przewodniczyć temu fundamentalnemu momentowi, w którym grupa mężczyzn przestraszonych i zaniepokojonych niedawną stratą swojego Mistrza uświadamia sobie swoją misję Maryi Matki Kościoła, dotkniętej tym samym duchem tak samo i bardziej niż inni, biorąc pod uwagę, że nosiła w sobie Syna Bożego, z którego wszystko wypłynęło.

W dniu Pięćdziesiątnicy narodził się pierwszy zaczątek Kościoła katolickiego, a od 2018 roku Święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła stało się częścią Kalendarza Rzymskiego z obowiązkiem obchodzenia go w poniedziałek po Pięćdziesiątnicy. To właśnie zadekretował papież Franciszek i to zostało opublikowane w dekrecie Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów opublikowanym 11 lutego, w dniu wspomnienia Matki Bożej z Lourdes.
Modlitwa do Maryi Matki Kościoła
Pod koniec encykliki Lumen Fidei z 29 czerwca 2013 r. papież Franciszek umieścił już specjalną Modlitwę do Maryi, Matki Kościoła i Matki naszej wiary. Wyraża ona bardzo dobrze ducha leżącego u podstaw święta Maryi Matki Kościoła, pragnienie rozpoznania w Niej Matki każdego człowieka, w naszej wyjątkowości jako chrześcijan i w naszym byciu członkami czegoś większego i cenniejszego.
Pomóż, o Matko, naszej wierze!
Otwórz nasze uszy na Słowo, abyśmy rozpoznali głos Boga i Jego wezwanie.
Obudź w nas pragnienie pójścia Jego śladami, opuszczenia naszej ziemi i przyjęcia Jego obietnicy.
Pomóż nam dać się dotknąć Jego miłości, abyśmy mogli dotknąć Go z wiarą.
Pomóż nam całkowicie Mu się powierzyć, uwierzyć w Jego miłość, zwłaszcza w chwilach udręki i krzyża, gdy nasza wiara jest powołana do dojrzewania.
Zasiewaj w naszej wierze radość Zmartwychwstałego. Przypomnij nam, że ci, którzy wierzą, nigdy nie są sami.
Naucz nas patrzeć oczami Jezusa, aby był światłem na naszej drodze. I niech to światło wiary zawsze w nas wzrasta, aż nadejdzie ten dzień bez zachodu słońca, którym jest sam Chrystus, Twój Syn, nasz Pan!
